Publisert 20. januar, 2023

Bibliotekene skal være åpne og tilgjengelige for alle – dette gjelder også bibliotekenes digitale rom og tjenester.

Banner_Tilgjengelighetserklæring v3

1. februar er bare en uke unna og markerer fristen for kravet om god tilgjengelighet i digitale produkter og tjenester for alle offentlige virksomheter i Norge.

 Universell utforming blir alt for ofte en ettertanke, eller rett og slett glemt, i forbindelse med utvikling av digitale produkter. I tillegg til det kommende kravet om tilgjengelighetserklæring vil det å tilrettelegge for brukere med fysisk eller kognitiv funksjonsnedsettelse samtidig skape bedre og tydeligere produkter for alle.

Digital tilgjengelighet handler blant annet om:

  • klar tekst
  • forståelig navigasjon
  • gode kontraster
  • at produktet skal være mulig å betjene med skjermleser

I Libry Content har vi hatt tilgjengelighetsperspektivet med i utviklingen fra start.

Vi ønsker å gjøre det så enkelt som mulig

Det har vært lærerikt og oppdragende å gå systematisk gjennom UU-tilsynets krav til tilgjengelighet i forbindelse med fristen 1. februar. Som utviklere av Libry Content ønsker vi å gjøre digital tilgjengelighet så enkelt og selvfølgelig som mulig for bibliotek.

Vi tar derfor ansvar for testing og vedlikehold av de tekniske kravene for tilgjengelighet og legger til rette for at innholdet som bibliotekene selv produserer og publiserer følger kravene.

Et stort løft for tilgjengeligheten

De siste ukene har både vi og bibliotekene gjort et stort løft for tilgjengeligheten på bibliotekenes Libry Content-sider, og vi vet at tilsvarende innsats er lagt ned i alle offentlige nettjenester i Norge.

Vi kan være stolte av å bo i et land som verdsetter at alle borgere får lik tilgang og muligheter i møtet med produktene og tjeneste vi omgir oss med, og som tar digital inkludering på alvor.